Barn och mat
För många av oss kan det, i alla fall periodvis, vara en utmaning att få barnen att äta rätt och tillräckligt. Och det kan vara en utmaning att mellan arbete och hela familjens fritidsaktiviteter hinna med matlagning och måltider. Här har vi samlat ihop några små praktiska råd kring barn, mat och matlagning.
Laga maten tillsammans med barnen!
Gör matlagningen till en trevlig stund tillsammans med barnen. Det kanske inte fungerar varje dag men gör en eller några dagar i veckan till gemensamma matlagningsdagar istället för att du snabbt slänger ihop något i köket medan barnen ser på TV. På så sätt får ni mer tid tillsammans och barnen får bekanta sig med råvarorna.
Pilla, lukta och smaka
Barn är ofta skeptiska mot sådant de inte vet vad det är. Att låta barnen vara med och laga maten, att själv få plocka isär ett blomkålshuvud, och att smaka på råvarorna innan de tillagas kan vara ett sätt att bekanta sig med maten. Det är också spännande att själv upptäcka hur smak, doft och konsistens ändras då maten lagas.
Låt barnen hjälpa till!
Gurka kan vara bra att börja med att skära, det fungerar med en kniv som inte är så vass. Lägg en fuktad disktrasa under skärbrädan så glider den inte omkring. Att få mäta upp vatten, pasta eller ris brukar vara roligt. Plocka undan efter hand så att det hela inte slutar i kaos, låt också barnen hjälpa till att diska undan eller ställa in i diskmaskinen.
Vänj barnen vid smak
Om man från början inte servera viss mat tex grönsaker till barnen, eller inte kryddar maten kan det vara svårare att senare vänja barnen vid det man undvikit. Krydda maten med örtkryddor, de flesta barn tycker faktiskt om smak, men undvik kanske allt för starka kryddor och för mycket salt, små barns njurar är extra känsliga mot salt.
Låt barnen vara med och krydda och smaka av efter hand. Om barnen inte tycker om riktigt lika mycket kryddor i maten som de vuxna kan man dela upp tex en pastasås och krydda de vuxnas del lite mer. Låt då barnen ansvara för sin egen kryddning.
Låt barnen välja
För barn som kan vara lite kinkiga med maten kan det vara en bra idé att servera maten torr och uppdelad så att barnen själv kan välja och plocka samman det de vill äta. Serveras till exempel delarna i en sallad var för sig ser barnen vad de är kan de välja sådant de känner igen och försiktigt prova sådant som är nytt.
Man äter med ögonen också
Även barnen påverkas mycket av sin miljö. Duka trevligt och lägg upp maten fint. För stora portioner kan kännas övermäktiga och inverka på matlusten, servera hellre mindre portioner flera gånger, eller låt barnen själv lägga upp sin portion.
Ät i lugn och ro
Matro är viktigt för att man ska få i sig måltiden. Låt matstunden bli en lugn stund. Samla hela familjen runt bordet och sitt kvar tills alla har ätit upp. Se till att det finns så lite som möjligt som distraherar, som TV, leksaker eller familjemedlemmar som gör annat.
Njut av maten!
Laga mat som de vuxna i familjen tycker om och njut av maten. Lär barnen att äta god och vällagad mat. Om de vuxna njuter av maten ger det signaler till barnen som lär sig att göra detsamma. Undvik att hela familjen sitter och äter "barnmat" som ingen tycker om. Lagar man starkare mat eller såser är det alltid ett bra knep att "neutralisera" och göra maten lite mildare med en klick creme fraiche eller gräddfil.
Varning för mellanmål och snacks!
För många mellanmål, snacks, småätande och smakbitar kan vara en anledning till att barn inte äter. Små magar blir lätt fulla. Ibland kan man faktiskt få vänta en halvtimme på att maten ska bli klar även om man är hungrig!
Tips!
Frukt och grönsaker slinker ofta ner enklare om de skärs i bitar, klyftor av ett äpple, istället för ett heltäpple och så vidare. Förvara skivade eller klyftade grönsaker till frukostmackorna i små burkar med lock i kylen. En fruktsallad är alltid gott!
Övervikt
Tyvärr ökar övervikten bland barn och det är viktigt att tidigt lägga grunden för bra matvanor. Viktigt att komma ihåg, som med det mesta, är att barnen inte ska särbehandlas, det handlar om att hela familjen behöver ha sunda mat- och motionsvanor. Godis, chips, läsk och skräpmat är de vanligaste bovarna och bör undvikas. Om det är svårt för familjen att låta bli snacksen, se till att de inte finns hemma. Fyll skafferi och kylskåp med nyttigheter.
Undvika alltid kalorihaltiga drycker som läsk och saft. Lördagsgodis är en gammal, beprövad, och bra princip. Det är vanligt att godis används som ett substitut för annat, använd aldrig godis som tröst eller belöning. Ät regelbundna måltider så är det enklare att äta lagom mycket vid varje måltid, övervikt handlar ofta om att man också helt enkelt äter för mycket. Och som alltid är det viktigt att röra på sig - också för barnen - tänk på vardagsmotionen som att ta trapporna istället för hissen.